Sopa de peix russa, sopes de peix
Categoria: primers plats
Ingredients
Un peix
Ceba
All
Julivert
Full de llorer
Piment picant
Sal
Mètode de cocció
Comencem per peixos petits: aquesta és la primera opció. Excloem de la llista la carpa, la canya i el carro, ja que són els menys adequats per al nostre propòsit. El millor de tot: volant i perxa. En primer lloc, esbandiu una mica el peix: el preciós moc donarà una força addicional al brou. No és necessari destripar el peix molt petit, sinó el més gran, desintestinar-lo, esbandir-lo, treure les brànquies amb les arrels (hi afegeixen amargor) i treure els ulls (no en queda brou, n’hi ha una). Naturalment, no ens hem oblidat de proveir-nos de dues cebes mitjanes, quatre grans d’all, arrel de julivert, llorer, pebre vermell i pèsols, a més de sal, preferiblement gran, per quilogram de peix. Això és tot per ara.
Poseu el peix preparat en una cassola, ompliu-lo amb aigua freda (2,5 litres per quilogram de peix), afegiu-hi les arrels pelades, les cebes i coeu-les a bullir lentament durant 40 minuts a una hora. 10 minuts abans d’acabar la cocció, poseu el llorer, el pebre i la sal. Filtrem el brou acabat.
Per obtenir una orella transparent, podeu alleugerir el brou amb un lleó, però els nostres avantpassats poques vegades ho feien. L’ukha és el plat principal de la magra taula russa i l’ou el fa més suau. Per tant, és més correcte aclarir el brou amb caviar negre premsat o gra (tret que, per descomptat, sigui una llàstima).
Agafeu 50 g de caviar i tritureu-lo en un morter, afegint-hi gradualment una cullerada d’aigua freda. Diluïm amb un got d’aigua freda, afegim un got de sopa de peix calent i, remenant, aboquem en dos passos en un cassó amb sopa de peix. Després d’abocar la primera part de l’aparell, l’orella hauria de bullir; només llavors es podrà abocar la resta. Quan torneu a bullir, traieu la tapa de la paella, mantingueu la paella a foc lent durant 15-20 minuts, després apagueu el foc i deixeu reposar l’orella durant 10-15 minuts de manera que l’aparell quedi al fons. Ara podeu escórrer la sopa de peix completament i servir-la sobre la taula, posant un tros de peix bullit (el que no es bull) al plat.
Si voleu cuinar una sopa de peix "doble" (té un gust millor!), Poseu-hi trossos de filet d'alguna cosa més impressionant, per exemple, perca de lluc, al brou preparat i colat de peix petit i cuineu-ho durant vint minuts més. Per al primer brou, podeu utilitzar no només peixos petits, sinó també residus de peixos grans: caps, aletes, ossos i cues.
Blanc, vermell, negre
Anteriorment, hi havia una jerarquia bastant clara d’espècies de sopa de peix de diferents peixos. Per exemple, l’oïda feta amb asp, carpa, chub i carpa s’anomenava “negra”; de perca de lluc, perxa, volant, peix blanc - "blanc". El més deliciós, per descomptat, es considerava "vermell": d'esturió, beluga i esterlet (es deia peix "vermell", és a dir, bonic, el millor). La sopa de peix "Plast" es feia a partir de peix untat salat, sec i sec: es feia escaldar amb aigua bullent, en què prèviament es couia anís o fonoll, i després es posava a l'aigua. Els peixos secs anaven a la sopa de peix "lenta", s'hi afegien bolets secs o frescos. De l’olor es cuinaven sopa de peix "Chudskaya" o "Pskov", d'essència (peix petit sec) - "Onega", de bacallà i fletans - "Pomorskaya".
Es va fer famosa l’orella de lota - "mevaya" ("homes" - lota). I tot i que antigament no tothom li agradava: pensaven que els burbots mengen ofegats (on es pot alimentar tanta gent ofegada?), Als nostres avantpassats els agradava posar el fetge de burbot en una orella de recollida (també es pot utilitzar llet), prèviament guisada en aigua salada i acidificada amb suc de llimona. Tant el fetge com la llet de burbot aconsegueixen la seva mida màxima a principis d’hivern, de manera que el veritable burbot d’orella és estacional. Quan arribi el moment, definitivament ho intentarem.Agafeu un bombó gran i traieu-ne amb cura la pell. Sense tripes i reservem la llet i el fetge. Talleu la polpa dels ossos; Tirar el cap, els ossos, la cua i les aletes a una paella amb un petit canvi i cuinar el primer brou o, com es diu, el primer greix.
Mentre es prepara la base, baixem a la carn de peix. Passeu per un molinet de carn, barregeu-ho amb un parell de cullerades de farina i un ou, sal i pebre. Estireu la carn picada en un corró de 3 cm de diàmetre, poseu-la al brou bullent durant uns cinc minuts, després traieu-la i, quan es refredi, talleu-la en cercles (serà massa mandrós tallar-lo, només cal fer les mandonguilles). Deixem que el nostre brou ja colat i preparat bulli poc a poc. Introduïu-hi la llet i el fetge, coeu-los deu minuts i, fins que estiguin cuits, poseu-hi mandonguilles de peix. Afegiu una cullerada de tàperes, una llesca de mantega i aboqueu-la en plats, tirant 3-4 olives, un cercle de llimona a cada plat i espolvoreu-les amb herbes fresques. Servim-me llimona a l’orella, un vell costum de Moscou.
Per cert, l’anomenat “alguacil Makaryevsky” (n’hi havia) també se solia cuinar a partir d’arbots. Al final, es va posar una ampolla de Madeira al cassó on es preparava "per escalfar", es va afegir una mica de vi a l'orella i la resta, escalfada, es va servir a l'orella. Qui ha dit alguna cosa sobre el llotja? ..
Realment
No hi ha dubte: els peixos de sang noble (esturió i esterlet) donen a l'orella un sabor delicat i delicat. Però no es pot prescindir de la riquesa i l’aroma, que només apareixen gràcies a les fines peces. A les tavernes de Moscou del segle XIX, la sopa de peix esterlí i esturió es cuinava certament en brou de rufa, considerant que l'esturió pur era massa embafador i l'esterlet pur era massa malgastador. I una roda òssia aparentment inútil en una luxosa orella reial es va convertir en un peix de cort irreemplaçable.
Si decidiu cuinar alguna cosa així, no podreu prescindir dels convidats: truqueu, convideu, no mengeu aquesta bellesa sola! Ara fem una ullada a les nostres accions. Suposem que ja tenim pinzells o perxes (com a mínim un quilogram). Comprem la resta a la botiga: 1-1,5 kg d’esterlet o esturió, un parell de cebes, 3-4 arrels de julivert, 3-4 rodanxes d’arrel d’api, 1 manat de julivert, ceba verda, llimona, xampany (millor brut), 50 g caviar, sal.
Està clar que primer cuinem el mateix brou de panets amb arrels i cebes. Tirem la rufa, filtrem el brou i l’alleugerim amb caviar; no escatimem, al cap i a la fi, cuinem la sopa de peix “real”. Posar trossos d’esterlet o esturió en un brou transparent (rentar, tallar i eixugar amb una tovallola), posar a ebullició i coure a foc lent durant 15-25 minuts, segons la mida de les peces. Uns segons abans de treure-ho del foc, aboqueu una copa de xampany a la paella: els encanta el luxe de l’esturió! Traieu amb cura els trossos de peix, poseu-los en plats profunds, espolseu-los amb julivert i ompliu-los amb cura amb sopa de peix colada. Al costat de la nostra sopa de peix reial, col·loqueu rodanxes de llimona pelada i de llavors, cebes verdes picades finament i pa calent. Fet! Sona el timbre: obre ...
Pescador
Tot això, per descomptat, és bo: salada, sopes de peix, delícies d’esturió, però, com pot passar una orella real a una taula coberta amb una estovalles de midó, envoltada de cristall de plata? L’oïda real només pot passar en condicions naturals, és a dir, exclusivament a la natura. Això ja no és un plat: és una filosofia, un ritual, una cerimònia gairebé religiosa. En primer lloc, tant els xefs experimentats com els gastrònoms sofisticats solen coincidir en què la sopa de peix real només es pot preparar a partir de peix acabat de pescar. En segon lloc, s’ha d’agafar aigua per a sopa de peix del mateix embassament on han pescat. En tercer lloc, l’orella s’ha de respirar en el fum d’un foc. I, en quart lloc, tots els assistents han de participar en el ritual de l’oïda correcte.
Per a la sopa de peix de pesca, passa el mateix; i dels peixos nobles, la perca o el lluc esperen el seu torn. A la temporada, podeu condimentar la sopa de peix amb un grapat de bolets del bosc, cosa que li donarà un delicat sabor dolç i un aroma de bosc embriagador.Si la captura és tal, fem servir arròs precuit, ordi perlat o gra de mill, per densitat i varietat. No és el més alt, per descomptat, de classe, però bastant tolerable, però tenint en compte les belleses de la natura, la porció d’oxigen, la durada de l’espera, la gana i el vodka, és absolutament meravellós ...
Quant al vodka. Abocar mig got de vodka a l’olla al final o no és cosa de tothom, ningú no sap realment per què es fa això. Alguns diuen: "per a una millor assimilació de l'oli de peix amb el líquid", però creiem que això només forma part del ritual - una manera d'apaciar les orelles compartint el més sagrat amb el peix. Tanmateix, en aquest cas, el vodka també servirà com a condiment, donant a l’orella una lleugera amargor: força diferent, no picant. I si accidentalment trobeu riquesa com una ampolla d’anís, sense dubtar-la, substituïu-la per vodka: el peix respecta l’anís.
I l’últim consell: s’ha d’infondre l’orella. Allunyant el calder del foc, tapeu-lo amb una tapa i espereu deu minuts. Aquest és el moment més dolorós: fins i tot es pot beure el primer. O recordeu, de moment, els contes de pesca; al cap i a la fi, segur que "aniran" quan no quedi ni una porció d'humitat espiritual daurada ...
Nota
Consells i receptes amb fotos.
Material cedit per la revista "Gastronom".
Hi havia una vegada que l’orella a Rússia s’anomenava guisat, i pèsol, carn, peix i ou. I l’expressió “orella de gall” no va provocar somriures. Des de llavors, el significat del concepte ha canviat, però aquest plat continua sent el cim de la cuina russa.
La sopa de peix ja no es pot cuinar sense peix. Tanmateix, no anomenarem cap sopa de peix així. El wuhu, del qual parlem, no es condimenta amb cereals, farina, ceba massa cuita, etc. Només s’hi posen espècies, verdures picants (la mateixa ceba crua) i arrels. Tota la resta només són derivats d’una autèntica sopa o orella de peix, però amb un determinat epítet definit. Vam afegir, per exemple, patates i hortalisses - obtenim "sopa de peix", posem tomàquets i mantega - mengem "sopa de peix Don", pastanagues trossejades - fem "sopa de peix dolç" ... Tot i que és millor no fer-ho: a la clàssica orella de les pastanagues de perxa i rufa inadequat, la dolçor que aquests peixos donen al brou és suficient.