Remolatxa és la nostra estrella de rubí.
Consells i receptes amb fotos.
Material cedit per la revista "Gastronom".
Creiem que és hora d’actualitzar les vostres idees sobre remolatxa. Gastronòmicament, tots som ostatges de la tradició en gran mesura. Però la remolatxa és potser la verdura més innovadora!
Berenar de fulles
A la meva família, la remolatxa es cuinava amb les tres formes més patriarcals: borscht, vinagreta i un aperitiu ratllat amb all i prunes prunes. Adoro aquests gustos sense pretensions i, sense dubtar-ho, continuo la tradició. Però, en algun moment, les meves predecessores van deixar de ruboritzar-se la remolatxa a les galtes? (Tot i que, potser, es van aturar en va: el suc de remolatxa refresca la pell i també augmenta l’hemoglobina a la sang i, per tant, restaura la força; es recomana que les persones debilitades la prenguin tres vegades al dia abans dels àpats.) La història de la remolatxa és generalment una història d’innovació. Si en un moment determinat algú no s’atrevís a fer un pas inusual, ara menjaríem una tapa. Tanmateix, d’on prové la deixadesa de la veu? Tant les tapes de remolatxa ordinàries com les fulles de bleda (bledes) són una autèntica delícia, menjar per a qui ho entengui.
En realitat, van començar a plantar la verdura pel bé de les fulles. Aleshores algú va provar una verdura d’arrel per obtenir una dent i es va adonar que això també funcionaria. Al principi, l’arrel era prima, com la del julivert, i només gràcies a l’esforç dels criadors casolans, la remolatxa es va convertir en remolatxa rodona, semicircular i cilíndrica; no hi ha remolatxa en estat salvatge, de manera que la remolatxa és totalment el resultat del treball humà. És cert que va ser fa molt de temps: es van trobar frescos que representaven remolatxa fins i tot a les parets de la ciutat de Pompeia destruïdes pel Vesuvi. Per exemple, les fulles dels antics romans es xopaven amb vi i s'amanien amb pebre.
Avui en dia, les bledes es serveixen com a acompanyament gurmet. A la restauració de Moscou, està poc representada i sempre estic molt content de veure al menú un pit d’ànec al forn amb fulles de remolatxa i salsa pesto, una sopa amb el nom dolç de botvinya o un pastís de saharajin osètia amb tapes (es trosseja finament, es barreja amb molt de formatge i farcit d’això, a la manera de khachapuri, un pastís prim i ample).
Les persones que fan dieta també respecten les bledes: té més fibra que l’acella, el créixens o els espinacs, però la seva fibra, tal com s’afirma en un llibre sobre la pèrdua de pes, ocupa el primer lloc en termes d’efecte neutralitzant (menys calories). Les bledes es mengen de la mateixa manera que els espinacs: fresques en amanides o bé en qualsevol forma estofada o bullida (estofat tant sol com amb altres verdures). Els francesos en fabriquen una mena de col farcida, al Caucas cuinen increïbles phali, els àrabs ho condimenten amb panses i pinyons. Però hauria d’intentar sucar-lo amb vi i amanir-lo amb pebre, què en penseu?
Nosaltres, ells i les remolatxes
Els meus amics estrangers, tots sense excepció, coneixen una paraula en rus: "borsch". Per tant, per a ells, la remolatxa és un dels productes que representen els nostres gustos a l’escenari mundial: juntament amb mató, pa negre i caviar negre. Tot i que aquest moment –per què les remolatxes s’associen específicament a la cuina russa– encara em resulta incomprensible. Al cap i a la fi, la remolatxa és inusualment bona: tant pel seu sabor peculiar, ric i dolç, com pel fet de contenir moltes vitamines, des del iode fins a la recentment descoberta vitamina U (ajuda a curar les úlceres estomacals). Fins i tot els científics argumenten que la remolatxa és un afrodisíac més fort que les ostres o el gingebre: contenen més bor, cosa que provoca les hormones del desig al nostre cos.Si considerem que tots aquests beneficis en la remolatxa tendeixen a persistir millor que en altres verdures, especialment si la primera gelada recull la fruita, es fa incomprensible com els estrangers pràctics i conscients de la salut poden descuidar-la.
D’acord: els italians han creat una combinació immortal de remolat bullit i tallat a daus i formatge de cabra. Resulta que és una de les amanides més refinades del món, si a més es complementa amb un amaniment d’oli d’oliva, vinagre balsàmic, mel i pinyons. Però a l’italià, com en altres botigues europees, no es solen trobar remolatxes acabades de collir, cada cop més en pots, en escabetx o ja pelades, al buit. I ella, com una patata, té a veure amb la pell i, per tant, s’aconsella cuinar-la en aigua sense sal, “amb uniforme” i amb columna vertebral. (Per cert, com més fina és la cua de la remolatxa, més madura és).
Per exemple, els coreans, amb els seus característics sofismes, mengen remolatxa cuita en una decocció de llavors de comí, rave picant ratllat, amb sal i sucre (aleshores el brou es converteix en gelatina). I és molt possible que siguin els responsables de les salses que marxin bé amb aquesta verdura: per exemple, taronja-llimona-gingebre, que també s’amaneix amb pebre, sucre, poma i mel. Tanmateix, no cal ser coreà per sentir-ho: la simplicitat de la remolatxa es desprèn de manera brillant per gustos com la mel, la poma i la llimona (el suc de llimona, en particular, ajuda a mantenir el seu color vibrant).
Els escandinaus, potser abans que nosaltres, van començar a combinar remolatxa i arengada: fins avui, una amanida de remolatxa ratllada, arengada picada, cogombres en vinagre, patates, pastanagues, rave picant ratllat i ous, condimentada amb maionesa, es considera imprescindible per a qualsevol menjar.
Un vegetarià, sigui quina sigui la nacionalitat, no pot passar per la vida sense remolatxa: es combina amb qualsevol verdura (amanides matinades fortificades), amb formatge (um, al forn!), Amb fruites seques i fruits secs, amb alls, amb iogurt i mató, amb arròs. No sense la participació d’aquests últims, preparen remolatxes farcides meravelloses: s’elimina el nucli de la fruita bullida i s’omple d’arròs, aromatitzat amb trossos de poma, mantega i sucre. O - pera, tomàquet i rave picant. A continuació, aboqueu-ho tot amb crema de llet i poseu-ho al forn. (Però si els principis us permeten provar una combinació de remolatxa i cansalada cruixent, no us en treieu la diversió ...)
Tanmateix, tornem als eslaus: el borscht va fer famosa la remolatxa a tot el món. El més sorprenent de la història de la sopa "vermella" és que n'hi ha tantes variants com a mestresses de casa: en tot cas, no vaig haver de provar dos borscht idèntics. És ben sabut que només a Ucraïna (tot i que el borscht es considera un plat nacional a Rússia, Bielorússia, Polònia, Romania i Lituània, Ucraïna encara es pot anomenar titular dels drets d’autor) hi ha unes quaranta varietats. Aquestes quaranta receptes contenen dotzenes d’elements: la base de la sopa, els ingredients (des de bolets i mongetes fins a carbassons i naps), el mètode de tallar les verdures (en tires, daus, rodanxes, fines, gruixudes, senceres), components addicionals, en un plat separat: bunyols, dumplings, creps, mill o farinetes de blat sarraí ("avui ens hem casat amb borsch"). I, potser, el més important és el moment de posar remolatxa. A la nostra família, arriba quan la resta de verdures ja han bullit lleugerament: la remolatxa, picada i fregida per separat amb all i herbes, s’afegeix a la sopa de verdures; en un instant es torna vermell robí - i es converteix en bors. Podeu afegir col i herbes picades una mica més tard.
Fora de temporada
Com ja sabeu, a la majoria de plats, la remolatxa s’envia a punt. Mentrestant, no tothom sap que les remolatxes per a vinagreta, les arengades "sota un abric de pell", les amanides i els plats no convé bullir-les, sinó coure-les al forn: aleshores conserva un color i un gust més rics, resulta menys aquosa i continua sent molt útil. Aquest procés tampoc no és ràpid: la verdura tossuda es cou al menys una hora. Recordeu tapar-lo amb paper d'alumini per reduir l'evaporació. I, per cert, serà més saborós si es cou al oli d’oliva, sal i pebre.
I després podeu cuinar qualsevol cosa d’aquesta remolatxa: des del carpaccio (dos dels seus trucs són tallar-los a rodanxes fines i fer un bon amaniment), passant per amanides exòtiques, en què la nostra senzilla hortalissa russa sona d’una manera nova en combinació amb polpa d’aranja i, per exemple, , alvocat, per puré de patates de remolatxa amb canya de xai amb romaní o fins i tot postres. Per exemple, es fan pastissos de remolatxa: es barreja remolatxa ratllada amb nata, formatge cottage, ous, fruites seques i fruits secs, i després es cou i es serveix calent amb salsa de crema agra dolça. Si us fa mandra, podeu coure remolatxa amb formatge, all i maionesa i servir un plat inusual amb carn o peix.
Encara hem de conviure i conviure amb la remolatxa; al cap i a la fi, no ens deixa l'arribada del fred. Fins llavors, al setembre, podeu celebrar els darrers dies càlids amb sopes fredes, potser un plat de remolatxa d’autor. Cuinar la remolatxa (khlodnik, remolatxa okroshka, botvinia) és tan fàcil com desgranar peres cuites o bullides amb les tapes, tallar un cogombre, un ou fort, rave, picar anet, abocar brou de remolatxa (o iogurt), sal, afegir suc de llimona Els que ho desitgin poden complicar la recepta sense parar fermentant el brou de remolatxa amb kvass de pa, afegint ortigues i quinoa, diverses verdures o fins i tot, com aconsella Pokhlebkin, peix vermell. En general, com en la resta de casos, es pot fantasiar sense parar, deixant l’únic ingredient sense canvis. Al cap i a la fi, traieu la remolatxa de qualsevol dels plats anteriors, i no en sortirà absolutament res.