Continuació:
Coltelli va trobar molts seguidors: aviat els petits restaurants especialitzats en gelats van omplir tot París. N’hi havia sobretot al barri del Palais Royal. I ja el 1676, 250 pastissers parisencs units a la corporació de fabricants de gelats, durant aquests anys van començar a produir gelats durant tot l'any.
Sota Napoleó III (1852-1870), els gelats en tasses i gelats es van produir per primera vegada a París (el famós gelat suposadament prové de la ciutat francesa de Plobiere-les-Bem), a Itàlia, grans amants de la barreja dels productes més increïbles, van inventar un gelat variat amb l'addició de fruites, fruits secs, licor, trossos de galetes i fins i tot flors, a Àustria: cafè gelat i gelat de xocolata. En aquest moment, apareixen nata batuda congelada barrejada amb ametlles i marasquin picats finament, gelat de full amb maduixes i xocolata ratllada en forma de cúpula. Es van adoptar ràpidament nous gelats preparats per a la celebració en producció massiva.
Així doncs, en una de les recepcions de la missió xinesa a París el 1866, es va proposar un nou postre: una truita calenta a l’exterior i un gelat de gingebre a l’interior. Va ser l'anomenada "truita sorpresa", que va ser desenvolupada per xefs alemanys. Només podem endevinar quantes receptes de gelats originals i fins i tot úniques van néixer per l’enginy del geni humà. Malauradament, la història calla sobre molts d’ells.
Rússia
A Rússia, la gent fa temps que utilitza els seus propis tipus de gelats, ja que als hiverns freds no faltaven "refrigerants" per congelar les delícies. De tornada a la Rus de Kíev, vam servir llet congelada a rodanxes fines. Als pobles siberians fins avui, les mestresses de casa conserven la llet congelant-la en plats i ... apilant el gel en una pila. A molts pobles, es feia una barreja de mató congelat, crema agra, panses i sucre per a Shrovetide.
A la versió "europea", els gelats van aparèixer al nostre país a mitjan segle XVIII i van guanyar immediatament una gran popularitat. Així doncs, el comte Litta, l’enviat de l’Orde de Malta a Rússia, que més tard va obtenir la ciutadania russa, va menjar pràcticament un gelat. Diuen que, fins i tot abans de morir, després de la comunió, li va ordenar servir deu racions del millor gelat: "Això no passarà al paradís".
El gelat era estimat no només entre la gent comuna, sinó que estava àmpliament representat al menú de les corts de Pere III i Caterina II. La mateixa tecnologia de producció de gelats en aquells dies era bastant primitiva i permetia obtenir una petita quantitat del producte.
A les memòries del segle XIX, es poden trobar records entusiastes de l’efecte sobre el públic del Vesuvi sobre les postres del Mont Blanc (el gelat es va mullar amb rom o cognac i es va cremar) o les colorides ruïnes d’un antic temple fet amb gelats de diferents colors. En crear aquestes obres mestres, els pastissers es van congelar al fred durant moltes hores i les delícies van “viure” durant uns minuts, ja que van començar a fondre’s instantàniament a partir de la calor dels fogons i les espelmes.
Només al segle XIX va aparèixer la primera màquina de gelat a Rússia. la producció industrial de gelats va néixer al nostre país només a principis dels anys 30 d’aquest segle.
Escala industrial
Els gelats fets a mà no eren barats i, per tant, eren inaccessibles. De vegades, la passió per aquesta delicadesa va provocar tragèdies reals. Per exemple, el 1883, 59 persones van morir enverinades en un festival baptista a la ciutat americana de Camden. És cert que no era un gelat normal, sinó ... reutilitzable.
Al cap i a la fi, tothom volia gaudir del dolç, però no molts s’ho podien permetre.Així van sorgir invents com el gelat de cotó de Smith, un con de cotó o el gelat metodista de Brown, un con de goma. El truc era escampar una mica de llet ensucrada al con i llepar-la, fent veure que tenia un gelat real. Segons el New York Times, que va informar sobre el trist incident d'intoxicació, els desgraciats baptistes no ho van esbrinar i van mastegar el gelat d'imitació net.
Inicialment, la producció de gelats es basava en l’ús de gel i neu naturals, per la qual cosa la humanitat depenia constantment dels capricis de la natura. Però l’omnipresent progrés tecnològic ha transformat gradualment la producció de gelats, transformant-lo d’una exquisida exquisidesa de rics salons en un producte a l’abast de tothom. Els materials d’arxiu ens permeten restaurar la cronologia dels descobriments en el camp de la producció de gelats. Avui es va saber que ja el 1525 un metge d’Apilia Cimar va escriure sobre l’efecte refrigerant del salitre. No obstant això, la producció de gelats en volums relativament grans només va ser possible després de la introducció de mètodes prou eficients per produir i emmagatzemar gel, dispositius de refrigeració i màquines amb mescladores i trituradores.
El 1834, l’americà John Perkin va patentar la idea d’utilitzar l’èter en un aparell de compressió. Deu anys després, l’anglès Thomas Masters va rebre una patent per a una màquina de gelar, que era una gerra de llauna amb una espàtula giratòria de tres fulles envoltada de gel, neu o una barreja d’una d’elles amb sal, sals d’amoni, nitrat, nitrats d’amoni o clorur de calci. Segons la descripció de la patent, la màquina Masters podria refredar-se, congelar i batre gelats al mateix temps.
El 1843, l’anglès Nancy Johnson va inventar una gelateria de mà i la va patentar. Nancy Johnson va inventar un congelador manual per fabricar gelats el 1846, però no tenia prou diners per organitzar la producció de nous equips. La patent s’havia de vendre als nord-americans. El 1851 es va obrir la primera fàbrica a Baltimore i es va produir el primer lot comercial de gelats. I des de fa més de 150 anys, el procés de millora de receptes i tecnologies no s’ha aturat ni un sol dia.
Congelador de gelats fet a mà inventat el 1843 per Nancy Johnson
El 1848 es van patentar dues màquines de gelats als EUA. Un d’ells consistia en un dispositiu amb dos cilindres concèntrics, un dels quals estava ple de refrigerant. El 1860, Ferdinand Carré va crear la primera màquina de refrigeració d’absorció del món que funcionava amb absorbents sòlids i líquids. Quatre anys després, Carré va millorar la màquina de compressió, que va ser la primera a utilitzar un nou refrigerant, l'amoníac.
La producció en sèrie de congeladors va començar a la segona meitat del segle XIX per Jacob Fussell a Baltimore. Una mica més tard, es van inventar màquines frigorífiques, es van desenvolupar mètodes per produir i emmagatzemar gel, cosa que va permetre reduir significativament la intensitat del treball i, en conseqüència, el cost dels gelats. I el 1904, St. Louis va acollir el Saló Internacional del Gelat, que va demostrar la primera màquina de gofres.
Així, la tècnica i la tecnologia de producció industrial de gelats s’ha millorat constantment. En diversos països, es van començar a crear empreses especialitzades per produir màquines i equips per a la producció de gelats, que s’ha convertit en un atribut habitual dels cafès urbans. Però darrere d’aquest fenomen comú hi havia el ràpid progrés científic en l’estudi dels processos de refredament. Va ser ell qui va permetre a algunes empreses dominar la producció de màquines i equips per a la producció industrial de gelats.
El 1919, un professor d'Iowa, Christian Nilsson, va desenvolupar una recepta i una tecnologia per a la producció d'un nou tipus de gelat, amb xocolata, i el 24 de gener de 1922 se li va concedir una patent per al famós gelat de vidre sobre un pal.Nelson conduïa els seus productes a les ciutats i venia, alhora que mostrava una pel·lícula sobre els esquimals. La novetat es va anomenar per primera vegada "pastís esquimal" - "esquimal-pie", però aquesta paraula es va escurçar ràpidament a simplement "esquimal".
No obstant això, el campionat de producció de "popsicle" entre els nord-americans és desafiat pels francesos.
El primer gelat esmaltat el 1921 va ser inventat per Christian Nelsen d'Iowa i el seu company Stover li va donar el nom - "Eskimo-pie", és a dir, el pastís esquimal El 1979, la firma francesa "Gervais" fins i tot va celebrar el 60è aniversari de l '"esquimal". Fins a principis del segle XX, Gervais es va especialitzar en la producció de formatges, fins que un dels seus fundadors, Charles Gervais, va tastar les populars paletes a Amèrica. Després de tornar a França, va tenir la idea de tapar el gelat amb glacejat de xocolata i "enganxar-lo" en un pal. Segons fonts franceses, el nom de "popsicle" va sorgir per casualitat. En un dels cinemes parisencs, on Gervais venia els seus productes dolços, es va projectar una pel·lícula sobre la vida dels esquimals. I com que el repertori dels cinemes d’aquells dies canviava bastant rarament, un dels enginyosos espectadors que va veure una pel·lícula sobre esquimals diverses vegades i que va menjar una dotzena de racions de gelat amb xocolata durant aquest temps el va anomenar “esquimal”.
Així, la tècnica i la tecnologia de producció industrial de gelats s’ha millorat constantment. En diversos països, es van començar a crear empreses especialitzades per produir màquines i equips per a la producció de gelats, que s’ha convertit en un atribut habitual dels cafès urbans. Però darrere d’aquest fenomen comú hi havia un ràpid progrés científic en l’estudi dels processos de refredament. Va ser ell qui va permetre dominar la producció de màquines i equips per a la producció industrial de gelats.
Les noves varietats, fetes a mida per a celebracions, es van produir ràpidament en sèrie, especialment als Estats Units. La primera fàbrica de gelats es va fundar a Baltimore, però molt aviat van aparèixer a Nova York, Washington i Chicago.
Modernitat
N. Chernyshov "Gelat de Novgorod", 1928
Avui en dia, els gelats han conquerit fermament els gustos de la gent de tot el món i es venen a gairebé totes les botigues de queviures. Els xefs han creat milers de receptes de gelats!
N. Chernyshov "Gelat de Novgorod", 1928
I, per tant, la lluita pel comprador no és per la vida, sinó per la mort. Les millors i més cares varietats es fan a partir de productes naturals d’elit basats en les tecnologies més modernes. La qualitat d’aquest gelat es pot jutjar almenys pel fet que sense conservants es pot emmagatzemar a la nevera a una temperatura de -20 ºC durant un màxim de dos anys i mig.
A la recerca de la demanda dels consumidors, els líders del mercat mundial actualitzen anualment el seu assortiment, tot i que ja hi ha diversos milers de noms de dolços de gel. Entre els èxits dels darrers anys hi ha els gelats amb nous, els gelats fets amb te verd, els gelats amb herbes del bosc. Per no parlar de grosella, mora, pinya, varietats especials a base de iogurts vius ... No es pot enumerar tot.
I un gelat tou: científics britànics (el grup dels quals incloïa la jove Margaret Thatcher) van inventar un mètode en el qual s’afegeix el doble d’aire al gelat i s’obté un gelat “tou”.
A la dècada de 1990, van aparèixer els gelats més gruixuts i de màxima qualitat. Aquesta categoria inclou Ben i Jerry's, Beechdean i Haagen-Dazs. Per cert, Ruben Mattus va inventar el seu gelat el 1960 i el va anomenar Haagen-Dazs perquè sona danès.
Quina triar?
De fet, qualsevol gelat és una emulsió batuda freda feta a partir d’una barreja de llet, possiblement nata, sucre, de vegades ous, sovint sucs de fruita, diverses fruites o verdures (fins i tot peixos i mariscs al Japó) a més d’aromes i diversos additius com ara fruits secs o trossos de caramel.
Segons el mètode de producció, els gelats es poden condimentar, suau i casolà. Suau, amb una temperatura de 5-7oС, es fabrica en restaurants i cafeteries amb equips especials.Cal menjar-lo de seguida, aquestes postres no estan preparades per al futur. Sembla una crema.
Gelats condimentats - industrials. Es divideix en diversos grups, segons el tipus de producte principal i de farciment i segons l’envàs. Els principals representants del grup "llet" - llet, nata i gelat - es diferencien entre ells pel seu contingut en greixos.
Altres grups són la fruita i la baia o la fruita i l’aroma. També n’hi ha dels anomenats d’aficionats o casolans: a base de llet, de fruites, de fruites de llet, de múltiples capes, amb clara d’ou i fins i tot amb greixos de pastisseria.
Ara els números específics. El gelat més gras és el gelat, el seu contingut en greixos és d’un 12-15% de mitjana.
Porta el nom de la ciutat francesa de Plombier, on suposadament va ser inventada. Presumptament, perquè a França el gelat es fabrica amb crema d’ametlla anglesa amb l’addició de nata batuda i fruita confitada amb infusió de vodka de cirera. Per descomptat, tenim un gelat més senzill, però tot i així, el gelat més gras i amb més calories.
Després, cremós, amb un contingut de greixos del 8-10%, i després, lacti, en què encara hi ha menys greixos, només el 2,8-3,5%. No hi ha greixos de llet al gelat de fruites i baies ni al gel de fruites, ja que estan fets de fruites i baies fresques i congelades, de puré de patates, sucs naturals, melmelades i melmelades.
I, per descomptat, a tots els consumidors els interessa la qualitat dels gelats. I depèn directament del seu valor.
En primer lloc, perquè la crema veritable, no en pols, fresca i d’alta qualitat, diverses baies, fruites, xocolata i altres ingredients naturals sempre costen més que els productes semielaborats, els concentrats i els colorants. En segon lloc, l’equip que permet mantenir la qualitat del producte original també és un plaer car, inaccessible per a les petites empreses.